In memoriam Patrick van der Heiden

Sinds het verscheiden van Patrick is 30 november voor goed veranderd. Hoe anders was dat op 2 juli 2002. Dat is de dag waarop Patrick lid van sv Erasmus werd. Hij was toen 6½ jaar oud. Hij doorliep alle leeftijdsgroepen. Van pupillenvoetbal tot ploegmakkers in een vriendenteam. Via de A-junioren kwam hij in de senioren terecht. Dat was toen nog op zondag. In de loop der jaren switchte hij naar de zaterdag, waar hij in het derde en dit seizoen in het vierde terecht kwam. Hij was hoofdzakelijk linksbuiten. Hij voelde zich daar als een vis in het water. Dat kon natuurlijk ook niet anders. Dit is namelijk een kampioensteam. Niet zozeer op het veld maar in relatie de tot de derde helft. Zo had ik op een gegeven moment iemand nodig die zich mogelijk in de kleedkamer van het vierde bevond. De deur was dicht. Dus ik klopte. Patrick deed open en zei “Hans, ogen dicht”, daarmee doelend op de grote hoeveelheid drank die klaar stond om geconsumeerd te worden.

De afgelopen dagen is vaak gedeeld dat Patrick zo zorgzaam was. En dat had hij al op jonge leeftijd. Van 2004 tot en met 2011 heeft hij deelgenomen aan het jaarlijkse jeugdkamp van Erasmus. En als wij dan gelet op slechtweer een spelletje bingo als alternatief hadden, dan kroop Patrick aan tafel bij de jongste deelnemers. Hij hielp hen te voorkomen dat ze een getal zouden missen. Maar ook bij bosspelen manifesteerde hij zich. Bij het smokkelspel moeten deelnemers bij invallende duisternis kaartjes langs de douane (meestal de oudste deelnemers) zien te smokkelen. Dat was op zich al een opgaaf. Voor de jongsten best wel eng. En daar was Patrick weer. Hij loodste de jongste deelnemers in zijn kielzog dwars door het bos heen. Ondanks zijn jeugdige leeftijd bezorgde hij hen een leuke avond en nam hij ons als kampleiding daarmee werk uit handen.

Voor verenigingen als Erasmus is het van belang te beschikken over families waaruit generaties lang vrijwilligers kunnen worden geput. En de familie van der Heiden is één daarvan. Als eerste generatie kunnen wij ome Jan van der Heiden aanmerken. Maar vooral opa Gerard van der Heiden heeft in het verleden bergen werk voor GDS verzet. Tot de generatie daarna behoort Ron van der Heiden, die meerdere functies waaronder die van senioren-voorzitter heeft vervuld. En dan komt de huidige generatie aan de beurt. Gelet op zijn financiële achtergrond was Patrick vorig seizoen toegetreden tot de kascommissie en heeft hij enkele weken geleden nog de boeken gecontroleerd. Na afloop van de ledenvergadering merkten meerdere leden op dat Patrick wel eens de toekomstige penningmeester van Erasmus zou kunnen worden.Dat gaat helaas niet gebeuren.

Wij hebben afscheid genomen van een goudeerlijke speler, een pracht van een mens, een verbinder en een kind van de club. Patrick, bedankt voor wie je was.

Hans van Vliet