Erasmus 3 laat punten liggen tegen de buren

“Van strijd en gogme tot eenheid en kracht”

Zaterdag 14 september….. matchday….12.00 uur….in het Erasmus stadion de derby tegen het immer lastige VELO 5…..

Alvorens over te gaan tot het verslag vraagt de schrijver eerst jullie aandacht voor een niet onbelangrijk randverschijnsel: de scouting…..

Erasmus 3……uitgegroeid tot een team met inmiddels 25 spelers die met een beetje teveel enthousiasme bij elkaar is gescout….Spelers uit alle landstreken en uithoeken van de wereld (waarvan de één veel, de ander wat minder en weer een ander totaal geen talent voor de edele voetbalsport meeneemt) mochten zich deze mooie ochtend eerst melden bij technisch manager Hans (ook al een fenomeen in de Haagse voetbalwereld, wie heeft er niet onder deze man getraind) om zijn eerlijke maar ook vervelende boodschap over de huidige situatie te horen: Veel spelers en minder speeltijd….. Voor voetballers nooit een fijn bericht maar soms is het zoals het is en is het, aan een ieder om daar zijn gedachte over te laten en zijn keuze daarin maken. We zijn dus gewoon wel 1 team, ook in deze tijden……….

Dan de wedstrijd. Vandaag geen Donny als fluitist. Deze kleine grote man die een aardig potje kon schoppen en een waar spoor van vernieling in de Haagse voetballerij heeft achtergelaten, blijkt een groot talent te zijn op de fluit en inmiddels een gewaardeerd scheids te zijn bij Erasmus 3. Inmiddels heeft onze held strakke verkering en ook weer met een dame in het bezit van een aardig uit de kluiten gewassen duim! Dit wordt zo langzamerhand wel een probleem in het team. Ook hier weer mannen….. let nou in vredesnaam eens op met vrouwen met een dominante duim. Ook deze dame heeft bij Donny zijn talent met de fluit ontdekt. Het aloude verhaal (een klut trekt harder dan 10 paarden) doet dan alweer snel zijn intrede en sta je ineens zonder scheidsrechter. In plaats van de kleine fluit in te zetten voor “het team” zet onze held liever de grote fluit thuis in. Dit is natuurlijk erg betreurenswaardig en een smet voor de goede naam en faam van Erasmus 3. Maar goed, dit terzijde….

Dan VELO 5. Een bonte verzameling mannen van halverwege de 30 tot bijna 50 jaar waarvan enkele al kleinkinderen hebben en ingeschreven staan bij De Ark (voor mensen die niet verder dan de Erasmusweg komen: De Ark is een verzorgingshuis voor ouderen). Het is een vrij eenvoudig geheel van voetballers die de kunst verstaan om vanuit organisatie en rust op de juiste momenten dodelijk toe te slaan. Een Westlandse ploeg ook, met een paar onooglijke spelers, sommige wel 2.10 m lang, die naar alle waarschijnlijk in hun tijd in de kassen een te grote hoeveelheid groeihormonen, bestemd voor komkommers en paprika’s, hebben genuttigd. Dit clubje heeft gogme hoog in het vaandel staan en gunt jou als team de bal en geeft je het gevoel dat er wat te halen is. Mis dus….

Ondanks een bank vol (met zelf benoemde) talenten….en met ondersteuning van de harde kern van supporters (wie weet eigenlijk waar Bo uithangt?) wist Erasmus ondanks veel strijd, veel bal bezit, energie maar weinig gogme tot slechts 1 (!!!!!!) noemenswaardige kans te komen…..

De trainer heeft al het mogelijke geprobeerd…..helaas. Door persoonlijke fouten en volledig onnodig werd de wedstrijd met 0-1 verlies afgesloten.

Een bijzonder compliment valt de staf ditmaal ten deel. Mede door hun rust en beheersing is het rustig gebleven langs de kant…..

Gogme mannen……als dat er meer is komt alles goed….. Met de terugkeer van de geblesseerden (triple M, de admiraal en de Westlandse hork) zal er meer balans komen en gogme komen. Met de terugkeer van deze mannen is de verwachting dat er een reeks worden ingezet die zijn weerga niet kent en de punten als vanzelf onze richting op komen.

Ik heb vanochtend met de trainer gesproken. Het gaat weer goed met onze held. Door uitstekende zorg van zijn vrouw is de man de nacht goed doorgekomen, heeft weer wat kleur, de koorts gezakt en ziet de toekomst gelukkig weer vol goede moed tegemoet.

Op naar de volgende clash…..we hebben twee weken de tijd om onze wonden te likken en gewonden te verzorgen.Daarna start de strafexpeditie in onze poule.

De tegenstanders zijn dus gewaarschuwd……..