Voetballen voor jongeren met een beperking

De KNVB heeft het weekend 14 en 15 september uitgeroepen tot het campagneweekend voor de Zwaluwen Jeugd Actie, dat volledig staat in het teken van de Zwaluwen Jeugdbeker. Alle jeugdteams zijn door Erasmus aangemeld voor deze actie. Doe je mee aan een bekerwedstrijd, dan voetbal je automatisch voor de Zwaluwen Jeugd Actie.
In het afgelopen seizoen is er door bijna 500.000 jeugdvoetballers meegedaan aan de KNVB Zwaluwen Jeugdbeker en heeft de voetballende jeugd in totaal € 377.879 bijeen gevoetbald. Een gedeelte van het netto bijeen gevoetbalde bedrag is bestemd voor het Prinses Beatrix Spierfonds en Spieren voor Spieren en is bestemd voor onderzoek naar spierziekte bij jongeren. De Zwaluwen Jeugd Actie steunt ook het passend voetbal van de KNVB met een donatie.
Het resterende bedrag is bestemd voor subsidieaanvragen vanuit de KNVB amateurvoetbal-verenigingen. Financiële middelen voor o.a. het meer toegankelijk maken van de accommodatie van de voetbalverenigingen, denk aan het weghalen van drempels in het clubhuis zodat ook de rolstoelers makkelijk in- en uit kunnen, de aanleg/renovatie van een invalidentoilet, enzovoorts.
In 1960 is de Zwaluwen Jeugd Actie gestart met de landelijke actie, die breed door de KNVB wordt gedragen. In de afgelopen 59 jaar hebben in totaal 11.141.000 jeugd voetballers meegedaan en hebben zij in totaal € 6.574.971,12 bijeen gevoetbald voor hun gehandicapte kameraadjes.
Wij wensen iedereen veel voetbalplezier toe en de Zwaluwen Jeugd Actie wederom een goede opbrengst.