Matchday ”…..voor de oude helden van Den Haag zuid west”

Woensdagmiddag 13.00 uur, SV Erasmus, plaats: het hoofdveld.

Langzaam druppelen de helden van weleer binnen. Strakke blik, vol verwachtingen, de tas zorgvuldig ingepakt, de schoenen in het vet en gepoetst en…..nog net zo nerveus als toen voor een belangrijke wedstrijd die niet verloren mocht worden.

Mannen groot geworden in de jaren 70 en 80 bij roemruchte clubs die voortleven in het collectieve geheugen van “Het Haagse”. Een tijd waar niet werd betaald, eergevoel om voor je club te mogen spelen en onvoorwaardelijke kameraadschap de uitgangspunten waren….

Warming up….partijen ingedeeld….shirtjes aan….wedstrijd begint….

Het lichaam broos en stram, de geest nog scherp en vol van heimwee naar lang vervlogen tijden. Als je goed kijkt kun je nog iets zien van de oude grandeur en op welke plek de mannen hun heldenstatus hebben verworven.

De hoekige centrale verdediger, vol met energie, de back, de loper op het middenveld, de speler die in zijn jongere jaren al bij de veteranen speelde….. en de spits….ooit bejubeld om zijn vele doelpunten en nog steeds jaagt op doelpunten en als het lukt denkt…..het is er nog.

Het zwarte gat was diep na de carrière…..niks zou ooit maar in de buurt kunnen komen van de liefde voor de bal, de kameraadschap en de kleedkamer….

Deze oude helden zijn al lange tijd in ruste maar soms komen de beelden van weleer ’s nachts terug….een traan vloeit….een diepe zucht.

Maar heren……, en dat is mooi om te ervaren, nog altijd vol vuur en met hun beleving en drive een voorbeeld voor de huidige generatie voetballers….