Weer meer sportmogelijkheden

Sinds de persconferentie van vanavond zit de sportwereld weer wat ruimer in haar beweegjasje.
Vanaf morgen – 15 januari – is het weer voor iedereen toegestaan om op de club te trainen en om thuis onderlinge wedstrijden te spelen zonder beperkingen in groepsgrootte of tijdstip.
De kantine mag helaas nog niet open. Wel zou een consumptie-afhaalloket kunnen worden ingesteld. Mensen van 13 jaar en ouder moeten dan daarbij wel een mondkapje dragen. In overleg met de kantinecommissie wordt nog bekeken of deze optie wordt benut. Hierover dus later meer.
Kleedkamers mogen open mits een mondkapje wordt gedragen door sporters van 13 jaar en ouder. Bovendien moeten sporters van 18 jaar en ouder een coronatoegangsbewijs (CTB) tonen. In overleg met de sportcommissies wordt bekeken of deze mogelijkheid wordt benut. Hierover dus later meer.
Publiek blijft voorlopig niet welkom.
Over het vervolg van de competitie heeft de KNVB het volgende bericht. Op dinsdag 25 januari is er weer een nieuwe persconferentie met hopelijk verdergaande versoepelingen. Voor het vervolg van de competitie zet de KNVB in op het weekend van 29 en 30 januari. Dit betekent dat alle competitie- en bekerwedstrijden tot en met 28 januari vervallen. Na de persconferentie van de 25e hoopt de KNVB meer duidelijkheid over het verloop van de competitie te kunnen geven. In de tussentijd worden verschillende scenario’s uitgewerkt.
Verder roept de KNVB met name de senioren op om zo snel mogelijk weer in actie te komen en zich voor te bereiden op de herstart van de competitie. Organiseer (extra) trainingen, interne partijtjes of toernooien om de voetballers weer (wedstrijd)fit te maken voor het vervolg van het seizoen.
Als laatste wil de KNVB benadrukken dat het Omikron-virus zeer besmettelijk is. Dit is ook te zien aan de vele besmettingen die er dagelijks bij komen. Houd je hierdoor goed aan de basisregels, ook als je gevaccineerd bent:
– Bij klachten blijf je thuis; doe je direct een test
– Houd 1,5 meter afstand
– Was vaak je handen
– Hoest en nies in je elleboog
– Schud geen handen
– Draag als trainer/coach een mondkapje
De KNVB is blij met de erkenning dat bewegen belangrijk is en dat wij als een van de eerste sectoren meer ruimte krijgen. Ook daarom roept de KNVB iedereen op om in woord en gedrag te laten zien dat de voetbalwereld deze verantwoordelijkheid aan kan en klaar is voor de volgende verruiming, namelijk het spelen van competitiewedstrijden en het weer openen van de kantines.