Versoepelingen per 5 juni; nog veel onduidelijk

De sport gaat verder open, heeft het kabinet vanavond bekendgemaakt. Per 5 juni volgt, mits de dalende trend van de coronacijfers doorzet, de derde stap in de versoepeling van de maatregelen die momenteel gelden tegen de verspreiding van het coronavirus. Voor de sport betekent dit onder andere dat bij teamsporten de afstandsregels worden versoepeld, jeugd weer competitie mag spelen, en de deuren van sportkantines onder voorwaarden weer open kunnen. Per 5 juni mogen volwassenen binnen en buiten weer sporten in groepen van maximaal vijftig personen en zonder de verplichte 1,5 meter afstand bij sporten waarbij dat voor de beoefening van de sport niet haalbaar is. De jongste jeugd was eerder al van deze beperkingen vrijgesteld. Ook zijn wedstrijden weer toegestaan. De jeugd tot en met 17 jaar mag per 5 juni weer in competitieverband uitkomen, vanaf 18 jaar mogen er alleen onderlinge wedstrijden tussen sporters van de eigen club worden gespeeld. In beide gevallen is nog geen publiek toegestaan. Kleedkamers en douches mogen weer open. De sportkantines mogen op de gebruikelijke tijden weer open zijn. Maar de voorwaarden waaronder dat weer mag zijn nog niet erg duidelijk. Dit weekend zal het algemeen bestuur proberen hierover helderheid te krijgen. Dit ook om vast te stellen wat er op De Nationale Voetbaldag (zaterdag 12 juni) wel en niet mag. Daarnaast willen onze medegebruikers in het kader van het Buurthuis van de Toekomst ook graag weten waar zij aan toe zijn.
In ieder geval gaan voor de jeugd (niet voor JO19) de RegioCup-wedstrijden door. Dit betekent dat er op de zaterdagen 5, 12,19 en 26 juni bekerwedstrijden tegen andere verenigingen zullen worden verspeeld.
Nadere berichten volgen zo spoedig mogelijk.