sv Erasmus VE2 – TAC‘90 VE3: 6-2

Na een periode van bijna 2 maanden rust mochten we weer aan de bak.

De vraag voor vandaag: waren we er klaar voor of zouden we van een koude kermis thuiskomen?

Wat ons direct op de vraag bracht wat de betekenis hiervan is. Gelukkig beschikken wij over de talenten van Herman die dit tot op de bodem voor ons heeft uitgezocht. Onze etymologie goeroe kwam met het volgende resultaat.

Bron: Genootschap Onze Taal

Waar komt van een koude kermis thuiskomen vandaan?

Van een koude kermis thuiskomen betekent dat iets tegen de verwachtingen in verkeerd gaat, of slecht gaat, of niet doorgaat. Het kan ook betekenen dat je verwachtte ergens hartelijk te worden ontvangen, maar in plaats daarvan boosheid en verwijten ondervond. Het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) vermeldt dat de uitdrukking is ontstaan vanuit de gedachte dat een kermis verwachtingen wekt van plezier maken. Maar bij een koude kermis is dat juist niet het geval. Koud betekent hier ‘onbeduidend, onbetekenend’. Een koude kermis is dus ‘een kermis van niks, een teleurstelling.

Genoeg etymologie: en… gelukkig voor VE2 ging het door, het ging niet slecht en het ging bijna niet verkeerd, op een breedtepass na zullen we maar zeggen, en dan hebben we het bolletje van de week ook maar weer gehad. Qua leeftijd een ouderwetse veteranen tegen veteranen wedstrijd en dit zijn voor ons de leukste potjes voetbal. Al snel werd duidelijk dat VE2 beter uit de winterstop was gekomen dan onze vrienden van TAC. In de eerste helft wisten we een 2-0 voorsprong op de bouwen door 2 doelpunten van Baggio. De eerder gememoreerde breedtepass gaf TAC de vrije doorloop richting ons doel en kwam er weer hoop bij hen toen de 2-1 ruststand op het scorebord stond.

De luxe van 4 wissels stelde ons in de gelegenheid om nieuwe talenten in te zetten. Willem, Marco, Teun en Ayoub brachten nieuw elan in het team. Dat moest haast wel leiden tot een overwinning. De 2-2 van TAC werkte daar niet in mee. Herstel volgde, en het overwicht werd ook in doelpunten uitgedrukt. 3-2 Marco, 4-3 Baggio, 5-2 Ayoub en 6-2 Marco gaf aan dat wij deze week met de terechte overwinning aan de haal gingen.

De veteranenhand is overigens snel gevuld. Met de wetenschap dat de eerst volgende wedstrijd op 2 februari is mogen we vaststellen dat we de gehele maand januari van 2020 ongeslagen zijn gebleven. De verdienste van de winterstop of van ons, ach ja tevredenheid alom, rust binnen de transferperiode. De mannen van veteranen 2 zijn er weer.

Tot de volgende wedstrijd.

Doelpunten
Willem 6 Teun 3 Erwin 1