KNVB laat Zondag 1 in de kou staan

Het Covid-19-virus, beter bekend als het Coronavirus heeft de wereld behoorlijk op zijn kop gezet. Overal doet men zo goed mogelijk zijn best om verspreiding van het virus tegen te gaan. En er wordt hard gewekt aan een vaccin. Clubs worden overgoten met protocollen. Maar zij spannen zich tot het uiterste in om aan alle voorschriften tegemoet te komen.
Maar dan breekt er paniek uit. Dat overkwam Zondag 1. Twee dagen voor de bij sc Charlois in Rotterdam geplande bekerwedstrijd werd duidelijk dat zich bij die club besmettingen hadden voorgedaan. Daarom werd het bekerduel van de zaterdagselectie tegen HVV uitgesteld. Aanvankelijk leek het om besmettingen binnen de zaterdagselectie van sc Charlois te gaan. Maar inzage in de groepsapp van de zondagselectie leidde tot tal van vragen en tot grotere paniek. Met de inhoud van de groepsapp kon Erasmus niet zo veel. Het zou immers een flagrante inbreuk op de Privacy zijn geweest. En contact met de GGD konden wij ook wel vergeten. Het ging immers om een andere veiligheidsregio. Geen duidelijkheid over het contactonderzoek. En de KNVB. Die zei dat er niets aan de hand was en dat er gespeeld kon worden.
De ongerustheid kon bij de spelersgroep niet worden weggenomen. Als enige oplossing werd gezien het duel uit te stellen en later in september af te werken. Daarvoor zou toch wel op empathie van de zijde van de KNVB kunnen worden gerekend. Als grootste sportbond van Nederland zou zij over het vermogen moeten beschikken om je in de gedachten- en belevingswereld van de clubs te verplaatsen. Dat werd nog eens bevestigd door Jan-Dirk van der Zee, directeur-bestuurder amateurvoetbal bij de KNVB. In een van zijn Coronanieuwsbrieven schreef hij immers “Omdat ieder Corona-incident en iedere lokale situatie weer anders is, proberen wij komend seizoen zoveel mogelijk maatwerk te leveren om tot oplossingen hiervoor te komen. Hierbij denken we zo veel mogelijk mee met de betrokken verenigingen. Ons uitgangspunt is dat wij verzoeken om wedstrijden te verplaatsen zoveel mogelijk honoreren.” Er wordt dus wel meegedacht. Maar de praktijk is anders. De KNVB verplichtte Zondag 1 om in Rotterdam te gaan voetballen. Dus geen empathie of begrip. Geen ruimte om de onrust weg te nemen. En loze woorden in de Coronanieuwsbrief.
Besloten werd niet naar Rotterdam af te reizen. De afloop laat zich raden. Zondag 1 werd uit de bekercompetitie gehaald.
De KNVB wordt bedankt voor het meedenken.

Algemeen bestuur sv Erasmus